8.30 – 17.00 uur +31 (0)20 369 13 47
Bereken letselschade Contact
  • Privacy statement KLAIM Advocatuur

    Bescherming van uw persoonsgegevens

    Laatst gewijzigd: 1 oktober 2025

    KLAIM Advocatuur hecht grote waarde aan uw privacy en de bescherming van uw persoonsgegevens. In dit privacystatement leggen wij uit hoe wij omgaan met de persoonsgegevens die wij van u verzamelen en verwerken.

    1. Wie zijn wij?

    KLAIM Advocatuur is de verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het kantoor is gevestigd te Pieter Calandlaan 244 E, 1069KV Amsterdam en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 63190885. Voor vragen over dit privacystatement kunt u contact opnemen via ontvangst@klaim.nl.

    Dit privacystatement is van toepassing op alle bezoekers van onze website, al onze cliënten en potentiële cliënten en alle personen met wie wij in contact staan in het kader van onze juridische dienstverlening.

    2. Welke persoonsgegevens verwerken wij?

    Wij verwerken algemene persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van onze dienstverlening. Dit betreft standaard identificerende gegevens zoals uw naam, adresgegevens, contactgegevens, geboortedatum en -plaats, nationaliteit en financiële gegevens voor facturering. In het kader van de wettelijke identificatieplicht verwerken wij tevens een kopie van uw identiteitsbewijs inclusief burgerservicenummer.

    In bepaalde juridische procedures kan het noodzakelijk zijn om bijzondere persoonsgegevens te verwerken zoals bedoeld in artikel 9 AVG. Dit betreft met name medische gegevens in letselschadezaken. Deze gegevens worden uitsluitend verwerkt voor zover dit noodzakelijk is voor de juridische dienstverlening en de uitoefening of onderbouwing van rechtsvorderingen. Door ons opdracht te verlenen geeft u toestemming voor de verwerking van deze gegevens voor het doel waarvoor de opdracht is verstrekt.

    In het kader van onze werkzaamheden kunnen wij ook persoonsgegevens verwerken van derden zoals getuigen, deskundigen, tegenpartijen of familieleden, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht.

    3. Waarom en op welke grondslag verwerken wij uw gegevens?

    Wij verwerken uw persoonsgegevens primair voor de uitvoering van de overeenkomst die u met ons heeft gesloten. Dit betreft alle werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor het verlenen van juridisch advies, het voeren van correspondentie, het opstellen van juridische documenten, het vertegenwoordigen in procedures en het onderhandelen met wederpartijen.

    Daarnaast verwerken wij persoonsgegevens om te voldoen aan wettelijke verplichtingen waaraan wij als advocatenkantoor zijn gebonden. Dit betreft met name de identificatieplicht op grond van de Verordening op de Advocatuur, de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme voor zover van toepassing, fiscale verplichtingen en de verplichting om mee te werken aan gerechtelijke bevelen.

    Voor administratieve doeleinden zoals financiële administratie, facturering en debiteurenbeheer verwerken wij persoonsgegevens op grond van ons gerechtvaardigd belang bij een deugdelijke bedrijfsvoering. Voor het versturen van nieuwsbrieven of andere marketingcommunicatie vragen wij uw voorafgaande toestemming.

    Bij het bezoeken van onze website verwerken wij beperkte technische gegevens zoals uw IP-adres voor het functioneren van de website en voor geanonimiseerde analyse van websitegebruik, voor zover u hiervoor toestemming heeft gegeven via onze cookiebanner.

    4. Hoe lang bewaren wij uw gegevens?

    Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt, met inachtneming van wettelijke bewaartermijnen. Dossierstukken en correspondentie worden bewaard gedurende minimaal vijf jaar na afronding van de zaak conform de Verordening op de Advocatuur. In bepaalde gevallen kan een langere bewaartermijn gelden indien dit noodzakelijk is voor het voeren van verweer tegen aansprakelijkheidsclaims of indien een langere wettelijke bewaarplicht geldt.

    Identificatiegegevens die zijn verzameld in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme worden bewaard gedurende vijf jaar na beëindiging van de zakelijke relatie. Financiële administratie wordt bewaard gedurende zeven jaar na afronding van het boekjaar conform de fiscale wetgeving.

    Gegevens die zijn verzameld via contactformulieren of informatieve vragen worden bewaard gedurende één jaar na laatste contact, tenzij u cliënt wordt. Nieuwsbriefinschrijvingen worden bewaard totdat u zich afmeldt. Na afloop van de bewaartermijn worden uw persoonsgegevens vernietigd, tenzij een langere bewaarplicht op grond van wet- of regelgeving geldt of het bewaren noodzakelijk is voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering.

    5. Met wie delen wij uw gegevens?

    In het kader van onze werkzaamheden is het noodzakelijk om uw persoonsgegevens te delen met derden die betrokken zijn bij uw zaak. Dit betreft onder meer wederpartijen en hun advocaten, rechtbanken en andere gerechtelijke instanties, notarissen, deurwaarders, mediators, deskundigen zoals medisch adviseurs of accountantsen verzekeraars waaronder uw eigen rechtsbijstand- of aansprakelijkheidsverzekeraar en de verzekeraar van de wederpartij.

    Voor overheidsinstellingen delen wij persoonsgegevens indien dit wettelijk verplicht is. Dit betreft onder meer de Raad voor Rechtsbijstand bij gesubsidieerde rechtsbijstand, de Belastingdienst, de Financial Intelligence Unit Nederland en de Nederlandse Orde van Advocaten voor zover melding van ongebruikelijke transacties vereist isen de Geschillencommissie Advocatuur indien een geschil aanhangig wordt gemaakt.

    Voor de uitvoering van onze dienstverlening maken wij gebruik van externe dienstverleners zoals IT-dienstverleners voor webhosting. Met deze verwerkers hebben wij verwerkersovereenkomsten gesloten conform artikel 28 AVG waarin wordt gewaarborgd dat zij uw persoonsgegevens uitsluitend verwerken volgens onze instructies en passende beveiligingsmaatregelen treffen.

    In beginsel verstrekken wij uw persoonsgegevens niet aan ontvangers buiten de Europese Economische Ruimte. Indien een doorgifte buiten de EER noodzakelijk is, zorgen wij ervoor dat er een adequaatheidsbesluit van de Europese Commissie bestaat voor het betreffende land of dat er passende waarborgen gelden zoals EU-standaardcontractbepalingen. Wij verkopen uw persoonsgegevens nooit aan derden en verstrekken deze niet voor commerciële doeleinden van derden.

    6. Hoe beveiligen wij uw gegevens?

    Wij nemen de bescherming van uw persoonsgegevens zeer serieus en hebben passende technische en organisatorische maatregelen getroffen om uw gegevens te beveiligen tegen verlies, onrechtmatige verwerking en onbevoegde toegang. Deze maatregelen omvatten beveiligde verbindingen via SSL-certificaten op onze website, versleuteling van gevoelige gegevens, toegangsbeveiliging tot kantoor en systemen, gebruikersauthenticatie, firewalls en antivirussoftware, regelmatige back-ups en beveiligde opslag met Nederlandse servers.

    Als advocatenkantoor zijn wij gebonden aan het beroepsgeheim zoals bedoeld in artikel 11a Advocatenwet. Dit betekent dat wij vertrouwelijke informatie niet zonder uw toestemming aan derden verstrekken, behoudens wettelijke uitzonderingen zoals de meldplicht op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme.

    Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is het mogelijk dat een datalek optreedt. Indien wij een datalek ontdekken dat waarschijnlijk leidt tot een hoog risico voor uw rechten en vrijheden, zullen wij dit binnen 72 uur melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en u hiervan op de hoogte stellen. Wij zullen in dat geval maatregelen nemen om de gevolgen te beperken. Bij een datalek kunt u contact opnemen via ontvangst@klaim.nl.

    7. Wat zijn uw rechten?

    U heeft op grond van de AVG diverse rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens. U heeft het recht om te weten of en welke persoonsgegevens wij van u verwerken en u kunt een verzoek indienen om een kopie van uw persoonsgegevens te ontvangen (recht op inzage, artikel 15 AVG). U heeft het recht om onjuiste of onvolledige persoonsgegevens te laten corrigeren of aanvullen (recht op rectificatie, artikel 16 AVG).

    Onder bepaalde omstandigheden heeft u het recht om uw persoonsgegevens te laten verwijderen, ook wel het recht op vergetelheid genoemd (artikel 17 AVG). Dit recht geldt echter niet indien wij een wettelijke bewaarplicht hebben zoals de Verordening op de Advocatuur, de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme of fiscale wetgeving, indien de gegevens noodzakelijk zijn voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van rechtsvorderingen of indien er sprake is van een gerechtvaardigd belang dat zwaarder weegt.

    U heeft het recht om de verwerking van uw persoonsgegevens te laten beperken indien u de juistheid van de persoonsgegevens betwist, de verwerking onrechtmatig is maar u geen verwijdering wenst, wij de gegevens niet meer nodig hebben maar u ze nodig heeft voor een rechtsvordering of u bezwaar heeft gemaakt tegen de verwerking in afwachting van de beoordeling daarvan (recht op beperking, artikel 18 AVG).

    Voor persoonsgegevens die u aan ons heeft verstrekt en die wij verwerken op basis van uw toestemming of voor de uitvoering van de overeenkomst, heeft u het recht om deze gegevens in een gestructureerde en gangbare vorm te ontvangen en deze aan een andere organisatie over te dragen (recht op overdraagbaarheid, artikel 20 AVG).

    U heeft het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens indien deze verwerking is gebaseerd op ons gerechtvaardigd belang (artikel 21 AVG). Wij zullen uw bezwaar beoordelen en de verwerking stopzetten, tenzij wij dwingende gerechtvaardigde gronden hebben die zwaarder wegen dan uw belangen. U heeft te allen tijde het recht om bezwaar te maken tegen verwerking van uw persoonsgegevens voor direct marketing doeleinden.

    Indien de verwerking is gebaseerd op uw toestemming, kunt u deze toestemming te allen tijde intrekken. Het intrekken van toestemming laat de rechtmatigheid van de verwerking op basis van toestemming vóór de intrekking onverlet.

    U kunt uw rechten uitoefenen door een verzoek in te dienen via ontvangst@klaim.nl of per post naar KLAIM Advocatuur, Pieter Calandlaan 244 E, 1069KV Amsterdam, t.a.v. privacy. Wij zullen uw verzoek binnen één maand na ontvangst beantwoorden. In complexe gevallen kunnen wij deze termijn met twee maanden verlengen, waarvan wij u op de hoogte stellen. Voor uw veiligheid kunnen wij u vragen om u te identificeren voordat wij aan uw verzoek voldoen.

    In bepaalde gevallen kunnen wij uw verzoek gedeeltelijk afwijzen, bijvoorbeeld indien het beroepsgeheim zich hiertegen verzet, de rechten van anderen worden geschaad, wettelijke verplichtingen zich hiertegen verzetten of een lopende juridische procedure hierdoor wordt geschaad.

    8. Klacht indienen

    Indien u niet tevreden bent over de wijze waarop wij met uw persoonsgegevens omgaan, verzoeken wij u om contact met ons op te nemen via ontvangst@klaim.nl. Wij zullen uw klacht serieus onderzoeken en zo snel mogelijk beantwoorden.

    U heeft altijd het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, Postbus 93374, 2509 AJ Den Haag, telefoon 088-180 52 50, website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

    9. Cookies en tracking

    Cookies zijn kleine tekstbestanden die op uw computer, tablet of smartphone worden geplaatst wanneer u onze website bezoekt. Wij gebruiken functionele cookies die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de website, zoals sessiecookies en beveiligingscookies. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

    Daarnaast gebruiken wij analytische cookies om te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat wij de website kunnen verbeteren. Deze cookies verzamelen geanonimiseerde gegevens die niet kunnen worden herleid tot personen. Wij plaatsen deze cookies alleen met uw toestemming via onze cookiebanner. Wij plaatsen geen marketing cookies zonder uw toestemming.

    U kunt cookies weigeren via onze cookiebanner bij uw eerste bezoek aan de website of via de instellingen van uw browser. U kunt geplaatste cookies te allen tijde verwijderen via uw browserinstellingen. Let op dat bij het weigeren of verwijderen van functionele cookies onze website mogelijk niet naar behoren werkt.

    Functionele cookies worden bewaard voor de duur van de sessie of maximaal één jaar. Analytische cookies worden bewaard voor maximaal 26 maanden. Uw cookievoorkeuren worden bewaard voor maximaal één jaar.

    10. Nieuwsbrief

    U kunt zich aanmelden voor onze nieuwsbrief via onze. In onze nieuwsbrief informeren wij u over relevante juridische ontwikkelingen, nieuwe diensten en praktische juridische tips. U kunt zich te allen tijde afmelden voor de nieuwsbrief via de afmeldlink onderaan elke nieuwsbrief. Voor het versturen van de nieuwsbrief verwerken wij uw naam en e-mailadres.

    11. Beveiliging elektronische communicatie

    E-mailverkeer via het internet en/of smartphone applicaties zijn niet volledig beveiligd. Wij raden u aan om geen vertrouwelijke informatie via gewone e-mail en/of smartphone applicaties te versturen. Voor vertrouwelijke communicatie bieden wij de mogelijkheid van beveiligde e-mail. Neem hiervoor contact met ons op. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het gebruik van elektronische communicatie door u, waaronder maar niet beperkt tot schade als gevolg van niet-aflevering of vertraging van elektronische berichten, onderschepping of manipulatie door derden of beschadiging door software of viruses.

    12. Links naar andere websites

    Onze website kan links bevatten naar websites van derden. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de privacypraktijken van deze websites. Wij adviseren u om de privacystatements van deze websites te lezen.

    13. Minderjarigen

    Onze diensten zijn niet gericht op personen jonger dan 16 jaar. Wij verwerken niet bewust persoonsgegevens van minderjarigen zonder toestemming van ouders of voogd. Indien u vermoedt dat wij gegevens van een minderjarige hebben verzameld zonder deze toestemming, neem dan contact met ons op via ontvangst@klaim.nl.

    14. Wijzigingen in dit privacystatement

    Wij behouden ons het recht voor om dit privacystatement te wijzigen. Wijzigingen worden gepubliceerd op deze pagina. Wij adviseren u om dit privacystatement regelmatig te raadplegen. Wanneer de laatste wijziging van dit privacystatement heeft plaatsgevonden, ziet u helemaal bovenin de statement staan.

    15. Contactgegevens

    Heeft u vragen over dit privacystatement of over de manier waarop wij uw persoonsgegevens verwerken? Neem dan contact met ons op via KLAIM Advocatuur, Pieter Calandlaan 244 E, 1069KV Amsterdam, e-mail ontvangst@klaim.nl, KvK-nummer 63190885.