8.30 – 17.00 uur +31 (0)20 369 13 47
Bereken letselschade Contact
  • Algemene Voorwaarden KLAIM Advocatuur 

    Van toepassing op alle dienstverlening

    Laatst gewijzigd: 1 oktober 2025

    Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten aan en diensten van KLAIM Advocatuur. Door gebruik te maken van onze diensten aanvaardt u deze voorwaarden.

    De kantoorklachtenregeling is opgenomen in artikel 7 van deze voorwaarden en wordt tevens op de website gepubliceerd.

    1. Algemeen

    1.1 Toepasselijkheid

    Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van KLAIM Advocatuur, hierna te noemen: “KLAIM Advocatuur”.

    1.2 Advocatenkantoor

    KLAIM Advocatuur is een advocatenkantoor ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 63190885.

    1.3 Bescherming medewerkers en betrokkenen

    Deze algemene voorwaarden strekken mede ten behoeve van (i) de eigenaar van het kantoor, (ii) alle personen die voor KLAIM Advocatuur werkzaam zijn of waren, al dan niet in loondienst.

    2. Opdracht

    2.1 Aanvaarding en uitvoering

    Alle opdrachten worden uitsluitend geacht te zijn gegeven aan en aanvaard door KLAIM Advocatuur. De opdracht wordt uitgevoerd door of onder verantwoordelijkheid van KLAIM Advocatuur. KLAIM Advocatuur mag, indien en voor zover nodig voor een juiste uitvoering, werkzaamheden laten verrichten door derden of waarnemers.

    De werking van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 Burgerlijk Wetboek wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.

    2.2 Vrijwaring

    De opdrachtgever vrijwaart KLAIM Advocatuur tegen aanspraken van derden, de redelijke kosten van rechtsbijstand daaronder begrepen, die op enigerlei wijze samenhangen met de voor de opdrachtgever verrichte werkzaamheden, tenzij één en ander het gevolg is van opzet of grove schuld van KLAIM Advocatuur.

    3. Honorarium en verschotten

    3.1 Samenstelling kosten

    De kosten van uitvoering van de opdracht door KLAIM Advocatuur omvatten:

    • Het honorarium voor juridische werkzaamheden;
    • 6% kantoorkosten ter dekking van kantoorfaciliteiten;
    • Verschotten (werkelijk gemaakte externe kosten);
    • Omzetbelasting (btw) conform het wettelijk tarief;

    3.2 Berekening honorarium

    Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of uit de aard van de opdracht voortvloeit, wordt het honorarium bepaald aan de hand van de bestede tijd en het voor de betreffende opdracht geldende uurtarief.

    3.3 Uurtarief

    Het uurtarief wordt gebaseerd op het door KLAIM Advocatuur periodiek vast te stellen basistarief en kan per soort werkzaamheden verschillen (bijv. advies, processtukken, zittingen). Bij inzet van waarnemers of specialistische derden kan een aanvullend of afwijkend tarief gelden; dit wordt vooraf kenbaar gemaakt.

    3.4 Tariefwijziging en indexatie

    Tenzij anders overeengekomen is KLAIM Advocatuur bevoegd om, ook tijdens de duur van de opdracht, het basisuurtarief te wijzigen. Het overeengekomen uurtarief kan jaarlijks per 1 januari worden geïndexeerd zonder separate toestemming. Bij opdrachten langer dan 12 maanden kan het uurtarief tussentijds worden aangepast met een opzegtermijn van 30 dagen. De opdrachtgever wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

    3.5 Verschotten

    De bij opdrachtgever in rekening te brengen verschotten bestaan uit de daadwerkelijk gemaakte kosten die in het kader van de opdracht door KLAIM Advocatuur ten behoeve van de opdrachtgever zijn betaald (o.a. griffierecht, deurwaarderskosten, reiskosten, uittreksels/vertalingen, deskundigen, medische rapporten, deskundigenkosten etc.).

    3.6 Tussentijdse declaratie

    Indien de uitvoering van de opdracht zich uitstrekt over een langere periode dan één maand, kunnen de verrichte werkzaamheden tussentijds worden gedeclareerd.

    3.7 Voorschot

    KLAIM Advocatuur is te allen tijde gerechtigd van de opdrachtgever betaling van een voorschot te verlangen. Een ontvangen voorschot wordt verrekend met de eindafrekening. Bij onvoldoende voorschot is KLAIM Advocatuur gerechtigd werkzaamheden op te schorten. Een minimumvoorschot van € 1.500 kan worden verlangd, dan wel het totaal van te verwachten derdenkosten.

    3.8 Gesubsidieerde rechtsbijstand

    In zaken op basis van het wettelijke systeem van gefinancierde rechtsbijstand geldt het bovenstaande uitsluitend voor zover de kosten voor rekening van de opdrachtgever komen.

    4. Betaling

    4.1 Termijn en rente

    Betaling van declaraties dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen. Bij overschrijding is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is de wettelijke (handels)rente verschuldigd over het openstaande bedrag vanaf de vervaldatum.

    4.2 Wijze van betaling

    Betaling uitsluitend door overmaking op een ten name van KLAIM Advocatuur gestelde bankrekening tegen bewijs van voldoening.

    4.3 Incassokosten

    Indien KLAIM Advocatuur invorderingsmaatregelen treft, komen de daarmee gemoeide kosten voor rekening van opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gefixeerd op 20% van het openstaande saldo, met een minimum van € 500.

    4.4 Borg of garant

    Met de opdrachtgever wordt gelijkgesteld degene die zich jegens KLAIM Advocatuur heeft verbonden declaraties namens opdrachtgever te voldoen (borgtocht ex art. 7:850 BW). Een borg die zich hoofdelijk verbindt, doet afstand van het recht van uitwinning.

    4.5 Retentierecht

    KLAIM Advocatuur is bevoegd alle stukken en documenten van opdrachtgever onder zich te houden totdat alle declaraties volledig zijn voldaan (retentierecht, art. 3:290 BW), behoudens stukken die opdrachtgever noodzakelijkerwijs nodig heeft voor het voeren van verweer in een lopende procedure of ter waarborging van fundamentele procesrechten.

    4.6 Opschorting door opdrachtgever

    De opdrachtgever kan geen beroep doen op opschorting van zijn betalingsverplichting, behoudens indien KLAIM Advocatuur toerekenbaar tekortschiet én na schriftelijke ingebrekestelling met redelijke hersteltermijn.

    5. Aansprakelijkheid

    5.1 Beperking

    De aansprakelijkheid van KLAIM Advocatuur voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een opdracht, is beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van KLAIM Advocatuur wordt uitbetaald, vermeerderd met het eigen risico.

    Indien om welke reden dan ook geen uitkering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van de in de betreffende opdracht in rekening gebrachte honoraria, met een maximum van € 25.000.

    5.2 Inschakeling derden

    Bij het inschakelen van derden betracht KLAIM Advocatuur de nodige zorgvuldigheid maar is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van deze derden. Eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden mag KLAIM Advocatuur namens opdrachtgever aanvaarden.

    5.3 Verjaring

    Elk recht op schadevergoeding jegens KLAIM Advocatuur vervalt twaalf maanden na de dag waarop opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met de schade en de (mogelijke) aansprakelijkheid van KLAIM Advocatuur, en in ieder geval vijf jaar na de gebeurtenis waaruit de schade voortvloeit.

    6. Archivering en dossiers

    6.1 Bewaring

    Na einde van de opdracht worden originele stukken desgewenst aan opdrachtgever verstrekt. Het dossier wordt ten minste vijf jaar bewaard en kan daarna zonder verdere aankondiging worden vernietigd. Digitale kopieën of scans worden gelijkgesteld met originele stukken.

    6.2 Intellectuele eigendom

    Alle in het kader van de opdracht ontwikkelde of beschikbaar gestelde adviezen, concepten, contracten, analyses, strategieën en werkwijzen blijven intellectueel eigendom van KLAIM Advocatuur, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Openbaarmaking of verstrekking aan derden is niet toegestaan, behoudens voor het doel waarvoor zij zijn vervaardigd.

    7. Kantoorklachtenregeling en geschillen

    7.1 Doel en definities

    KLAIM Advocatuur beschikt over een kantoorklachtenregeling. Doel is op zorgvuldige, tijdige en laagdrempelige wijze klachten van cliënten te behandelen en op te lossen.

    • Klacht: elke schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens een cliënt over de totstandkoming en/of uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie.
    • Klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht uit.

    7.2 Indienen van een klacht

    Een klacht kan per email of per post worden ingediend via de in deze voorwaarden genoemde contactgegevens, onder vermelding van “Klacht”. Vermeld in ieder geval: (i) uw naam en contactgegevens, (ii) zaak-/dossiernummer, (iii) een omschrijving van de klacht en (iv) het gewenste herstel.

    7.3 Procedure en termijnen

    De klacht wordt als volgt behandeld: na ontvangst volgt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging. Vervolgens wordt de klacht in behandeling genomen. Er vindt hoor en wederhoor plaats. De klacht wordt binnen 4 weken na ontvangst afgehandeld en indien dit niet haalbaar is ontvangt klager vóór het verstrijken van deze termijn een gemotiveerd bericht met een nieuwe termijn (maximaal nog 4 weken). Tot slot ontvangt klager een schriftelijk gemotiveerd oordeel over de (on)gegrondheid van de klacht en eventuele maatregelen.

    7.4 Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur

    KLAIM Advocatuur neemt deel aan de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur (KGA).

    8. Toepasselijk recht en forumkeuze

    8.1 Nederlands recht

    Op de rechtsverhouding tussen opdrachtgever en KLAIM Advocatuur is Nederlands recht van toepassing.

    8.2 Forumkeuze

    Voor geschillen waarvoor een arrondissementsrechtbank bevoegd is, worden deze – behoudens andersluidende regels van de KGA of dwingend recht – bij uitsluiting voorgelegd aan de Rechtbank Amsterdam.

    9. Overmacht

    9.1 Definitie en gevolgen

    KLAIM Advocatuur is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting indien zij daartoe verhinderd is door overmacht (een van de wil van KLAIM Advocatuur onafhankelijke omstandigheid waardoor nakoming redelijkerwijs niet kan worden verlangd). Bij overmacht worden verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmacht. Duurt overmacht langer dan drie maanden, dan zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden zonder schadevergoedingsplicht.

    9.2 Voorbeelden

    Onder overmacht wordt mede verstaan, maar niet beperkt tot: ziekte/arbeidsongeschiktheid, overheidsmaatregelen, internet-/computerstoring, stroomuitval, cyberaanvallen en andere ITcalamiteiten, stakingen, oorlog, brand, natuurrampen, epidemieën/pandemieën, faillissement van essentiële toeleveranciers en andere buitengewone omstandigheden buiten de macht van KLAIM Advocatuur.

    10. Gegevensbescherming en compliance

    10.1 Verwerking persoonsgegevens

    KLAIM Advocatuur verwerkt persoonsgegevens overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG (UAVG). Door opdracht te verlenen stemt opdrachtgever in met de verwerking zoals beschreven in het privacystatement van KLAIM Advocatuur.

    10.2 Wwft-verplichtingen

    KLAIM Advocatuur is ingevolge de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht cliëntonderzoek te verrichten en, indien daartoe aanleiding bestaat, ongebruikelijke transacties te melden bij FIUNederland. De (plaatsvervangend) deken houdt toezicht op de naleving van de Wwft binnen de advocatuur.

    10.3 Identificatie en bewijsstukken

    De opdrachtgever dient zich op eerste verzoek te identificeren met een geldig legitimatiebewijs. KLAIM Advocatuur kan een kopie daarvan verwerken conform de AVG/UAVG en de Wwft. Gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk.

    10.4 Privacystatement

    Het volledige privacystatement is te vinden op www.klaim.nl/privacy en maakt deel uit van deze voorwaarden.

    11. Beëindiging van de opdracht

    11.1 Opzegging door beide partijen

    Beide partijen kunnen de opdracht te allen tijde schriftelijk beëindigen, met verplichting tot betaling van het tot dan toe verschuldigde honorarium en de gemaakte kosten.

    11.2 Opzegging door opdrachtgever

    Bij beëindiging door opdrachtgever zonder gewichtige reden zijn, naast de tot dat moment verschuldigde kosten, tevens verschuldigd: (i) vergoeding voor niet-herbruikbare investeringen/voorbereidingen en (ii) bij opzegging binnen 4 weken voor een geplande zitting of harde deadline: een minimum van 8 uur tegen het overeengekomen uurtarief.

    11.3 Opzegging door KLAIM Advocatuur

    KLAIM Advocatuur kan de opdracht opzeggen bij gewichtige redenen als bedoeld in art. 7:408 BW, of bij onmiddellijke redenen waaronder: betalingsverzuim, het niet nakomen van verplichtingen, belangenconflict of een onherstelbare vertrouwensbreuk.

    11.4 Dossieroverdracht

    KLAIM Advocatuur heeft retentierecht totdat alle kosten zijn voldaan. Na volledige betaling wordt het dossier overgedragen aan de nieuwe advocaat:

    • Fysiek: originele gedingstukken en correspondentie;
    • Digitaal: PDFscans van het dossier;
    • Niet meegeleverd: interne notities, concepten, strategische analyses en interne advocatencommunicatie.Op verzoek wordt tegen gebruikelijk uurtarief (min. 2 uur) een standvanzaken opgesteld. Kosten voor kopiëren/scannen/verzending komen voor rekening van opdrachtgever. Overdracht vindt plaats binnen 14 dagen na volledige betaling.

    12. Communicatie en elektronisch verkeer

    12.1 Communicatiemiddelen

    Communicatie verloopt via de door opdrachtgever opgegeven contactgegevens (email, post, telefoon).

    12.2 Risico’s elektronische communicatie

    KLAIM Advocatuur spant zich in voor veilige digitale communicatie maar is niet aansprakelijk voor schade door het gebruik van elektronische communicatie, waaronder – maar niet beperkt tot – nietaflevering of vertraging, onderschepping of manipulatie, software-/virus-/apparatuurschade, onbevoegde toegang, dataverlies en datalekken bij ingeschakelde derden.

    12.3 Moment van ontvangst

    Email wordt geacht te zijn ontvangen op de eerste werkdag na verzending, tenzij de verzender een foutmelding ontvangt.

    12.4 Beveiligde communicatie

    Vertrouwelijke communicatie kan plaatsvinden via beveiligde email. Indien opdrachtgever kiest voor onbeveiligde email, is dit voor eigen risico.

    12.5 Backups

    KLAIM Advocatuur maakt redelijke backups van digitale dossiers maar garandeert geen volledige datareconstructie bij calamiteiten.

    13. Belangenconflicten

    13.1 Verklaring opdrachtgever

    Opdrachtgever verklaart dat geen belangenconflict bestaat. Indien opdrachtgever hiervan op de hoogte is of had moeten zijn, meldt hij dit onverwijld.

    13.2 Ontstaan belangenconflict

    Indien tijdens de opdracht een belangenconflict ontstaat, is KLAIM Advocatuur gerechtigd de opdracht onmiddellijk te beëindigen. Het tot dan toe verschuldigde honorarium en de kosten blijven verschuldigd.

    13.3 Andere cliënten

    KLAIM Advocatuur mag andere cliënten bijstaan in nietgerelateerde zaken, ook indien deze betrekking hebben op dezelfde wederpartij of verzekeraar, mits geen belangenconflict ontstaat met de onderhavige zaak.

    14. Diversen

    14.1 Wijziging voorwaarden

    KLAIM Advocatuur mag deze voorwaarden wijzigen. Wijzigingen treden 30 dagen na bekendmaking op de website in werking. Voor reeds lopende opdrachten blijven de ten tijde van aanvang geldende voorwaarden van toepassing, tenzij dwingend recht anders vereist.

    14.2 Nietigheid

    Indien een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen treden in overleg om een vervangende bepaling overeen te komen die zoveel mogelijk aansluit bij het doel van de oorspronkelijke bepaling.

    14.3 Afwijkingen

    Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien schriftelijk overeengekomen.

    14.4 Meerdere opdrachtgevers

    Bij meerdere opdrachtgevers zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen uit de overeenkomst, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

    14.5 Toepasselijke versie

    Van toepassing is de versie die gold ten tijde van het totstandkomen van de overeenkomst of de laatste schriftelijke bevestiging daarvan.

    Contact en vragen

    KLAIM Advocatuur

    Adres: Pieter Calandlaan 244 E, 1069KV Amsterdam

    Email: ontvangst@klaim.nl

    Telefoon: +31 (0)20 369 13 47

    Website: www.klaim.nl

    Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
    KLAIM Advocatuur heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten conform de eisen van de Nederlandse Orde van Advocaten. Polisvoorwaarden liggen ter inzage op kantoor.

    Registraties
    Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 63190885.
    Geregistreerd bij de Nederlandse Orde van Advocaten.